title
کد خبر: 216053
00
اختصاصی/ اگر ۷ ساعت در شبانه‌روز نخوابید

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد میانسالان و کهنسالانی که در شبانه روز خیلی کم یا خیلی زیاد می‌خوابند، دچار بدترین نوع عملکرد شناختی مغز می‌شوند.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز،‌ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که توانایی و قدرت ذهن ما با بالا رفتن سن احتمالا به میزان استراحت و خواب شبانه‌روزی ما بستگی دارد.
برای این مطالعه که نتایج آن در تاریخ ۲۸ آوریل در نشریه Nature Aging منتشر شد، دانشمندان داده‌های تقریباً ۵۰۰ هزار بزرگسال در محدوده سنی ۳۸ تا ۷۳ سال را که بخشی از یک پروژه تحقیقاتی در حال انجام با بودجه دولتی بودند، بررسی کردند. از همه شرکت کنندگان در مورد عادات خواب و سلامت روان و رفاه آنها سؤال شد و آنها همچنین مجموعه‌ای از تست‌های شناختی را برای ارزیابی عملکرد مغز تکمیل کردند. زیرمجموعه‌ای از حدود ۴۰ هزار نفر نیز اسکن مغز و آزمایشات آزمایشگاهی برای جمع آوری اطلاعات ژنتیکی انجام دادند.
نتایج این تحلیل نشان می‌دهد افرادی که هر شب حدود هفت ساعت می‌خوابیدند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به سایر شرکت‌کنندگان داشتند. خواب طولانی‌تر یا کوتاه‌تر در هر شب با کاهش توانایی تصمیم‌گیری، حل مشکلات، توجه، پردازش اطلاعات و یادگیری چیزهای جدید همراه بود. این مطالعه همچنین نشان داد که هفت ساعت استراحت در شب برای سلامت روان نیز ایده‌آل است. خواب بسیار بیشتر یا کمتر از این با علائم افسردگی و اضطراب و بهزیستی عمومی پایین‌تر همراه بود.
جیانفنگ فنگ از دانشگاه فودان چین نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در حالی که نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که خواب کم یا زیاد باعث مشکلات شناختی می‌شود، به نظر می‌رسد تحلیل‌های ما که افراد را در یک دوره زمانی طولانی‌تر بررسی می‌کند این ایده را تأیید می‌کند.»
فنگ می‌گوید: دلایلی که افراد مسن‌تر خواب ضعیف‌تری دارند پیچیده به نظر می‌رسد و تحت تأثیر ترکیبی از ساختار ژنتیکی و ساختاری مغز ما قرار دارد. اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد افرادی که هر شب هفت ساعت می‌خوابیدند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که خیلی کم یا بیش از حد می‌خوابیدند، تغییرات ساختاری کمتری در نواحی مغز مرتبط با پردازش شناختی و حافظه داشتند.
علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که به طور مداوم هر شب حدود هفت ساعت وقت خواب داشتند، بدون انحراف زیاد از این الگو، عملکرد شناختی و سلامت روانی بهتری نسبت به افرادی داشتند که الگوهای خوابشان بسیار متفاوت بود یا استراحت بیش از حد یا ناکافی داشتند. خواب نقش مهمی در عملکرد شناختی و سلامت روانی دارد. همچنین با حذف مواد زائد که می تواند در ایجاد زوال عقل و بیماری آلزایمر نقش داشته باشد، به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند.
با افزایش سن، مشکلات خواب، از جمله مشکل در به خواب رفتن و ماندن در خواب و همچنین کاهش کمیت و کیفیت خواب، امری معمولی است. تحقیقات قبلی نشان داده که افراد میانسال و مسن‌ که از بی‌خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می‌برند، در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی هستند. مطالعات قبلی همچنین اثبات کرده که افرادی که برای به خواب رفتن مشکل دارند یا خواب ناکافی یا بی‌کیفیت دارند، نسبت به افرادی که به محض برخورد سر به بالش، تمام شب را آرام می‌خوابند، مستعد ابتلا به زوال شناختی و زوال عقل هستند.
طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بزرگسالان برای داشتن سلامتی و رفاه مطلوب به حداقل هفت ساعت خواب در شب نیاز دارند. اندکی بیش از یک سوم بزرگسالان کمتر از هفت ساعت می‌خوابند که با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامت مزمن از جمله چاقی، بیماری قلبی، آسم، دیابت و افسردگی مرتبط است.

منبع: EveryDayHealth/ مه ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز